Ekonomi

Avgifter

Styrelsen beslutar om avgiftens storlek en gång per år utifrån föreningens budget. Senast en avgiftshöjning skedde var sommaren 2023 och var på 3%.
Avgiftsavier distribueras kvartalsvis. Se till att avgiften är betalad senast sista dagen i varje månad så slipper du onödiga påminnelseavgifter och inkassokrav.

Pantförskrivning

Pantförskrivningar vid nyteckning och/eller omläggning/nyteckning av lån på lägenheten hanteras av föreningens ekonomiförvaltare DKR. Föreningen tar ut en särskild pantförskrivningsavgift motsvarande 1 % av det s.k. prisbasbeloppet.

Årsredovisning

I årsredovisningen kan du läsa mer om föreningens ekonomi såsom intäkter, utgifter och belåning.

Den inledande förvaltningsberättelsen beskriver de åtgärder som gjorts eller som planeras framöver.

Ladda ned årsredovisningar:

Icon representing an icon

Överlåtelse av bostadsrätt (försäljning)

När du ska sälja/överlåta din bostadsrätt ska föreningens ekonomiförvaltare, DKR, kontaktas. Det görs som regel av din mäklare, som också ska skicka in överlåtelsehandlingarna till DKR. Styrelsen ska sedan formellt godkänna köparen som medlem i föreningen innan överlåtelsen är formellt godkänd. Föreningen tar ut en överlåtelseavgift av köparen motsvarande 2,5 % av det s.k. prisbasbeloppet.